Weerbaar communiceren in huurdergesprekken

16 en 23 juni | Weerbaar communiceren in huurdergesprekken | 2 dagdelen 

“Krijg grip op lastige gesprekken en leer omgaan met weerstand, emoties en agressie

Werk je bij een woningcorporatie of heb je regelmatig contact met huurders? Dan herken je vast situaties waarin gesprekken lastig kunnen worden. Denk aan het bespreken van huurachterstanden, problematisch gedrag en het brengen van slecht nieuws. Hoe ga je dan om met weerstand, emoties of zelfs agressie?

Communiceren, zeker in een professionele context, is vaak niet los te zien van het gedrag van de ander. In deze training wordt dieper ingegaan op de theorie achter gedrag en motivatie: je leert begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en wat ze drijft.  Je leert dat gedrag altijd contextgebonden is. Op het moment dat je gedrag begrijpt kan je hier beter op inspelen in jouw communicatie.

In deze praktijkgerichte training leer je de basisprincipes en achtergronden van effectieve communicatie. Daarmee gaan we praktisch aan de slag in uiteenlopende situaties. Je leert effectief en weerbaar communiceren. Je ontwikkelt vaardigheden om zelfverzekerd en doortastend gesprekken te voeren. Denk aan het geven van feedback, het voeren van een slecht-nieuws-gesprek en het omgaan met weerstand en emoties. Je oefent met realistische situaties uit jouw werkomgeving.

Na de training kan je gedrag van mensen beter begrijpen en voel je je zekerder en effectiever in het voeren van gesprekken, ook in lastige situaties. Je hebt praktische technieken geleerd die je direct kunt toepassen om conflicten te hanteren en betere resultaten te behalen.

Een praktijkgerichte training die je in staat stelt om zelfverzekerd en doelgericht gesprekken te voeren, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden

Trainer

Mijn naam is Aeron Vos. Ik ben sociaal psycholoog en gedragskundige. In die hoedanigheid geef ik les aan de opleiding Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam. En daarnaast werk ik als ZZP’er veel binnen het sociaal domein met lokale overheden, wijkteams en andere organisaties. Meestal binnen de domeinen armoede, integraal werken en gezonde leefstijl. Vaak doe ik onderzoek en ontwerp ik interventies gericht op gedragsverandering. Al deze gebieden hebben gemeen dat gedrag en communicatie een belangrijke rol speelt. Het maakt of breekt goed menselijk contact en dat maakt het zo razend interessant!

Doel & Resultaat

Het doel van de training is om effectief te leren communiceren op basis van inzicht in het gedrag van je doelgroep.
Dit wordt bereikt door verschillende stappen te doorlopen:

  • Verkrijgen van kennis over theorieën over gedrag, motivatie en communicatie
  • Oefenen met deze kennis om de theorie in de praktijk te ervaren
  • Toepassen van de theorie op casuïstiek uit de praktijk

Het resultaat van de training is dat je:

  • Weet hoe je moeilijke gesprekken voorbereidt en voert
  • Je zekerder en effectiever voelt in het omgaan met weerstand of emoties
  • Praktische gesprekstechnieken hebt die je direct kunt toepassen

Programma

Dagdeel 1 (4 uur):

  • Kennismaken en programma doornemen
  • Theorie gedrag en motivatie: begrijpen waarom huurders reageren zoals ze doen
  • Context van de doelgroep en koppelen theorie aan praktijk
  • Basiscommunicatie, non-verbale communicatie en feedback oefenen

Dagdeel 2 (4 uur):

  • Slecht nieuws gesprekken oefenen
  • Omgaan met weerstand en emoties in gesprekken
  • Casuïstiek: toepassen van gedrag/motivatie/communicatie theorie aan de hand van praktijkvoorbeelden, zoals:
    • Slecht nieuws gesprek met bewoner met grote schulden
    • Gesprek met boze of agressieve bewoners
    • Gesprek met bewoners met een lichte verstandelijke beperking (LVB)
    • Gesprek waarin je hulp zoekt voor een bewoner
    • Verkennend gesprek om de situatie van een persoon te begrijpen

 

Voorbereiding

Voorbereidingsopdracht
Casuïstiek uit de dagelijkse praktijk.

Denk aan een concrete professionele situatie waarin je een lastig gesprek moest voeren, er iets misging, of je de ander niet goed begreep.
Beantwoord de volgende vragen:

  • Wat was de situatie?
  • Wat heb je gedaan?
  • Wat was het resultaat?

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor medewerkers van woningcorporaties en professionals die regelmatig gesprekken voeren met huurders, zoals woonconsulenten, leefbaarheidsmedewerkers en sociaal beheerders.

Datum & kosten

Deze training vindt plaats op:
Datum: 16 juni (dagdeel 1) en 23 juni (dagdeel 2)
Tijd: van 9.00 tot 13.00 uur
Locatie: Bakkerstraat 8 in Vianen
Prijs: €750 p.p. exclusief BTW

Contact

Voor vragen of informatie, neem contact met ons op via:

ZZZB Academy
info@zzzbacademy.nl